Φορτώνει

wait a moment

G magazine > Η σύνταξη επιλέγει > «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ & Δημοτικές Εκλογές» του Γιάννη Μανιάτη, Δημοτικού Συμβούλου Γαλατσίου

«ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ & Δημοτικές Εκλογές» του Γιάννη Μανιάτη, Δημοτικού Συμβούλου Γαλατσίου

“Απλή αναλογική” ή απλή αναλογική υπό συνθήκες ή σύστημα απλής αναλογικής;
Η “απλή αναλογική”, όπως προτείνεται ή όπως αναφέρεται ή όπως την επικαλούνται, δημιουργεί την ψευδαίσθηση της ισοδυναμίας της ψήφου ή της δικαιότερης κατανομής της επιλογής των πολιτών σε σχέση με το παραγόμενο ποσοτικό εκλογικό αποτέλεσμα. Όμως για να υπάρχει συνέπεια, τουλάχιστον για αυτούς που την επικαλούνται, θα πρέπει να μην περιορίζεται και να εφαρμόζεται σε όλες τις διαδικασίες της άσκησης  Διοίκησης. Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο η απλή αναλογική περιορίζεται ΜΟΝΟ στη διαδικασία εκλογής των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Μέχρι εκεί. Στα υπόλοιπα όργανα υπάρχουν θέματα…

Χρόνος διεξαγωγής των Δημοτικών εκλογών
Οι εκλογές γίνονται τη δεύτερη Κυριακή του μηνός Οκτωβρίου, κάθε τέταρτο έτος (άρθρο 5).

Εκλογή δημάρχου στη 2η Κυριακή
Στην εκλογή του Δημάρχου έχουμε 2η Κυριακή (αρ.28) μεταξύ δύο συνδυασμών. Θεωρητικά πάμε σε πολύ ισχυρή πολιτική νομιμοποίηση του εκλεγόμενου δημάρχου.

Το παράδοξο είναι ότι  μπορεί στη 2η Κυριακή να πάνε και 3 και 4 και 5 Συνδυασμοί, εάν υπάρχει ισοψηφία. Ο νομοθέτης όμως λέει (παρ.2-4 αρ.28), ότι ο δήμαρχος μπορεί στη 2η Κυριακή να εκλεγεί με σχετική και όχι απόλυτη πλειοψηφία. Εδώ η απλή αναλογική πάει περίπατο; Αναρωτιέται κανείς γιατί πρέπει να γίνει όλη αυτή η ταλαιπωρία σε β’ γύρο, όταν η κατανομή του συνόλου των εδρών θα έχει γίνει από τον α’ γύρο και να εκλέξεις δήμαρχο σε αυτή τη περίπτωση με σχετική πάλι και όχι απόλυτη πλειοψηφία;

Πρόεδρος και προεδρείο δημοτικού συμβουλίου
Ο νομοθέτης λέει (αρ.71) ότι ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου προέρχεται από την Παράταξη του εκλεγέντος Δημάρχου, είτε αναδείχθηκε 1η είτε 2η είτε πιο χαμηλά με τις ισοψηφίες.

Για τη διαδικασία εκλογής του Προέδρου αντιγράφεται η διαδικασία εκλογής από τον “Καλλικράτη”, ήτοι η εσωτερική εκλογική διαδικασία της παράταξης του Δημάρχου, όπου υποβάλλονται οι προτάσεις, εφόσον υπάρχουν αρκετές, όποια συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία πηγαίνει στο Δημοτικό Συμβούλιο. Η Παράταξη του Δημάρχου δίνει πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο “επικυρώνει” (και αυτή η λέξη είναι ενδεικτική).

Επικυρώνει, “αν δεν υποβληθεί διαφορετική πρόταση”. Με τη  ρύθμιση αυτή (από ποια  πρόθεση και κίνητρα;) δίνει τη δυνατότητα στις υπόλοιπες παρατάξεις να κάνουν παρέμβαση στην απόφαση της  παράταξης του Δημάρχου. Μπορεί ο οιοσδήποτε δημοτικός σύμβουλος από τις  άλλες παρατάξεις, να προτείνει άλλο πρόσωπο από την Παράταξη Δημάρχου, που δεν έχει επιλέξει η Παράταξη Δημάρχου για πρόεδρο! Αυτός εκλέγεται με τη διαδικασία αυξημένης πλειοψηφίας των 2/3.

Η 16ετής εμπειρία μου στα θέματα τοπικής αυτοδιοίκησης,  δυστυχώς δεν με βοηθάει να εξηγήσω αυτήν τη σκοπιμότητα. Αυτό όμως που αξίζει να αναφέρουμε είναι ότι ο Πρόεδρος θα ορίζει τις Επιτροπές του Δημοτικού Συμβουλίου (αρ.75) και δεν θα τις ορίζει το Δ.Σ. όπως ισχύει σήμερα.  Σημειώνω ότι αυτές οι Επιτροπές θα είναι επ’ αμοιβή. Θα μπορούν να έχουν και τρίτους πλην Δημοτικών Συμβούλων. Άραγε, ένας τέτοιος πρόεδρος, δεν θα λάβει σοβαρά υπόψη τις προτάσεις συμμετοχής προσώπων για τις επιτροπές αυτές από την αντιπολίτευση μιας και τον είχε προτείνει για αυτή τη θέση; Τα συμπεράσματα δικά σας.

Οικονομική επιτροπή & επιτροπή ποιότητας ζωής
Και εδώ (αρ.76) δεν υπάρχει απλή αναλογική, αλλά πλειοψηφικό για την εκλογή των Μελών, πλην του Δημάρχου (που συμμετέχει αυτοδίκαια) και πλην του Αντιδημάρχου (που ορίζει ο ίδιος ο Δήμαρχος).

Στην περίπτωση του δήμου μας θα εκλεγούν και 8 μέλη από το δημοτικό συμβούλιο.

Βέβαια είναι γνωστό ότι γενικά τα συγκροτούμενα όργανα έχουν στη σύνθεση τους μονό (περιττό) αριθμό μελών και όχι άρτιο.

Στο αρ.77 ότι “οι Επιτροπές έχουν απαρτία, εφόσον τα μέλη που είναι παρόντα είναι περισσότερα από αυτά που απουσιάζουν”. Γεννάται το ερώτημα, αν είναι 5 παρόντα-5 απόντα τί γίνεται;

Οι δημοτικοί σύμβουλοι ψηφίζουν  για τα Μέλη, έως το 50% του αριθμού των Μελών( στην περίπτωσή μας ως 4 υποψηφίους). Εδώ ενέχει ο κίνδυνος να έχουμε αποκλεισμό της μειοψηφίας, και ειδικά  παρατάξεων που μπορεί να είχαν ένα ικανοποιητικό ποσοστό  την 1η Κυριακή. Μήπως έτσι αλλοιώνεται η αντιστοίχιση της ψήφου με την πρωτογενή εντολή  που έδωσε το εκλογικό σώμα;

Ψήφιση προϋπολογισμού & τεχνικού προγράμματος. (αρ.186 και 188)
Ο Δήμαρχος και  η κάθε Παράταξη επιλέγεται από τους πολίτες σύμφωνα με το πρόγραμμα και τις υποσχέσεις της  στον κόσμο. Στην πράξη όμως τι θα γίνεται;

Θα εγκριθεί τελικά ο προϋπολογισμός και το τεχνικό πρόγραμμα του δημάρχου, ή θα τελεί υπό αίρεση  με το αν  θα  εγκριθεί από την αντιπολίτευση και αν επιτευχθούν οι απαραίτητες συγκλίσεις;

Στο τέλος της θητείας του ο Δήμαρχος ως προς τι θα απολογηθεί στους δημότες; Για ένα πρόγραμμα για το οποίο πήρε την ψήφο του κόσμου και δεν υλοποίησε; Θα υποστηρίξει τα πεπραγμένα των αποφάσεων που έλαβε και απέχουν από το πρόγραμμα του και ήταν αποτέλεσμα συμβιβασμών για την επίτευξη πλειοψηφιών στα αρμόδια όργανα;

Ανταποδοτικότητα  Πρασίνου (αρ.182)
Η ένταξη του πρασίνου στα ανταποδοτικά, θεωρώ ότι είναι μια τοπική φορολογία που εισάγεται για πρώτη φορά και θα επιβαρύνει τους πολίτες. Μη ξεχνάμε ότι ήδη το κόστος των υπηρεσιών πρασίνου  καταβάλλεται από τους ΚΑΠ (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι), που ως γνωστόν τα ποσά των ΚΑΠ προέρχονται από τους φορολογούμενους. Δηλαδή, θα θα πληρώνουμε δυο φορές το ίδιο πράγμα;

Εκτός από το να δώσω το έναυσμα για προβληματισμό, ένας επίσης λόγος που με ωθεί στο να επικεντρωθώ στο νέο εκλογικό νόμο, είναι η ανάγκη να καταδείξω ότι στη νέα εποχή για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που θα σηματοδοτήσει η ψήφιση του νομοσχεδίου, καλό είναι όλοι εμείς που ασχολούμαστε ενεργά με τα κοινά, να μην περιχαρακωθούμε στον μικρόκοσμο του Δήμου μας, ασχολούμενοι με μικροπολιτικά οφέλη και εξυπηρέτηση προσωπικών φιλοδοξιών, αλλά να δούμε από κοινού πως θα ξεπεράσουμε τους σκοπέλους και τις αντιφάσεις που εμπεριέχει το νέο θεσμικό πλαίσιο προς όφελος της τοπικής κοινωνίας. Θεωρώ, λοιπόν, ότι κάθε συζήτηση για νέες υποψηφιότητες δημιουργία νέων δημοτικών σχημάτων  είναι άκαιρη και θα πρέπει να γίνει σε μεταγενέστερο χρόνο από την ψήφιση του νομοσχεδίου, όπου θα ληφθούν υπόψιν τα νέα δεδομένα, με τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα που αρμόζει,. Παραμένω μάχιμος δημοτικός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης μέχρι και την τελευταία μέρα της θητείας μου και η όποια επιλογή μου και απόφαση για τις επόμενες δημοτικές εκλογές θα γίνει πάντα με αίσθημα ευθύνης και εντιμότητα.