Φορτώνει

wait a moment

G magazine > Νέα > Τρίτος μέρος του προγράμματος της δημοτικής κίνησης «Γαλάτσι ο τόπος μου»

Τρίτος μέρος του προγράμματος της δημοτικής κίνησης «Γαλάτσι ο τόπος μου»

Πολιτιστική, μορφωτική και πνευματική ανασυγκρότηση της πόλης

Το αίτημα της Δημοκρατίας, η ανάδειξη όλων μας σε ενεργούς πολίτες, και όχι ψηφοφόρους, συμβαδίζει απόλυτα με το αίτημα της συνεχούς μορφωτικής και πολιτιστικής ανασυγκρότησης της κοινωνίας, της συνολικής πνευματικής ανασυγκρότησης της πόλης. Αν η Δημοκρατία αποτελεί μια εκπαιδευτική διαδικασία που καταχτιέται μέσα από την καθημερινή της άσκηση, ο πολιτισμός και η πολύπλευρη μόρφωση αποτελούν το θεμέλιο λίθο, την ουσιαστική προϋπόθεση για τη Δημοκρατική Ανασυγκρότηση της πόλης.

Ο Δήμος, η κοινότητα των πολιτών του τόπου μας δηλαδή, όχι αποκλειστικά η Διοίκηση του Δήμου, έχει λόγο και οφείλει να αποκτήσει μια πολιτική για την πολιτιστική, μορφωτική και πνευματική ανασυγκρότηση της πόλης.

Ήδη ένα σημαντικό έργο συντελείται από τους φορείς της πόλης. Η θεατρική ομάδα και η χορωδία του Δήμου προσφέρουν σημαντικό έργο στηριγμένες στο φιλότιμο των μελών τους και των υπευθύνων συντελεστών τους. Ομάδες χορού, θεατρικές ομάδες και χορωδίες, ομάδες μαθητών για περιβαλλοντικά θέματα ή θέματα προηγμένης τεχνολογίας (π.χ. ρομποτική) ανθίζουν στους περισσότερους τοπικούς συλλόγους, κοσμούν την πόλη, ενθαρρύνουν όλους μας αποδεικνύοντας με έργα, όχι λόγια, ότι ο στόχος είναι δυνατός.

Ο πολιτισμός και η μορφωτική ανασυγκρότηση της πόλης δεν μπορεί να είναι πεδίο ευκαιριακής παρέμβασης και προσωπικής προβολής «τοπικών παραγόντων». Δεν μπορεί να χαρίζονται στην ιδιωτική πρωτοβουλία και τους «παραγωγούς» θεάματος. Η πόλη μας δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά τόπος φιλοξενίας τηλεοπτικών παραγωγών χαμηλής ποιότητας.

Υποστηρίζουμε ότι ο Δήμος, σε απόλυτη συνεργασία και στήριξη στους τοπικούς φορείς αλλά και το επιστημονικό δυναμικό της πόλης, θα πρέπει να θέσει συγκεκριμένους και σαφείς στόχους ώστε να επιτευχθούν βήματα στην πολύπλευρη πνευματική ανασυγκρότηση της πόλης.

Παρουσιάζουμε ορισμένες προτάσεις σχετικά με πρωτοβουλίες που θα μπορούσε να οργανώσει και στηρίξει ο Δήμος έχοντας πλήρη συνείδηση ότι ο ειλικρινής και ουσιαστικός διάλογος με τους τοπικούς φορείς, τους συλλόγους δασκάλων και καθηγητών αλλά και το επιστημονικό και πνευματικό δυναμικό της πόλης θα μπορούσε να βαθύνει, να πολλαπλασιάσει και να εξειδικεύσει με περισσότερες λεπτομέρειες τις αναγκαίες δράσεις.

 Το «Καμίνι» Δημοτικό Κέντρο Παιδείας, Πολιτισμού και Κατάρτισης

Το «Καμίνι» θα μπορούσε να αποτελέσει το κέντρο μια συνεχούς και συστηματικής μορφωτικής διαδικασίας, δωρεάν και ανοικτής στους πολίτες .

  • Σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, την εκπαιδευτική κοινότητα και το επιστημονικό δυναμικό της πόλης θα μπορούσε να φιλοξενήσει σεμινάρια και διαλέξεις για ένα μεγάλο αριθμό θεμάτων. Ιστορία, πολιτισμός, φιλοσοφία, κοινωνικά και επιστημονικά θέματα, θέματα δημόσιας και προσωπικής υγείας, θέματα συμβουλευτικής στήριξης γονιών και μαθητών, θέματα τεχνικών εφαρμογών και δεξιοτήτων, εκλαϊκευμένα και χρηστικά στους πολίτες, θα μπορούσαν να αποτελέσουν το αντικείμενο μιας συστηματικής δραστηριότητας.
  • Αναζήτηση συνεργασίας με Πανεπιστήμια, δημόσιους φορείς και Ερευνητικά Κέντρα ώστε να δοθεί μεγαλύτερο επιστημονικό βάθος και εύρος στα σεμινάρια.
  • Ο κύκλος αυτός των σεμιναρίων θα μπορούσε συντονισμένα και πιο εξειδικευμένα να απλωθεί σε κάθε γειτονιά, αξιοποιώντας το θεσμό των  «Ανοικτών Σχολείων» δίνοντας τη δυνατότητα στο κάθε πολίτη να τα παρακολουθήσει.

 Εκπαιδευτική, πολιτιστική, καλλιτεχνική Ολυμπιάδα

Η συστηματική προσπάθεια μιας πολιτιστικής ανασυγκρότησης της πόλης δεν μπορεί να εξαντληθεί αποκλειστικά και μόνο στην παρακολούθηση σεμιναρίων και διαλέξεων.

Είναι το ίδιο σημαντική η συμμετοχή των πολιτών και ιδιαίτερα της νεολαίας  σε αυτή. Υποστηρίζουμε την ανάγκη ο Δήμος να οργανώσει και να στηρίξει, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς δραστηριότητες που θα στηρίζουν όλες τις πλευρές της  μορφωτικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Θεσμοθέτηση, σε ετήσια βάση, μιας Εκπαιδευτικής, Πολιτιστικής, Καλλιτεχνικής Ολυμπιάδας μεταξύ των μαθητών, όλων των ηλικιών, της πόλης.

Σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα θα μπορούσε να διοργανωθεί μια συνεχής άμιλλα με αντικείμενο θέματα που αφορούν το εκπαιδευτικό τους αντικείμενο αλλά και την ποίηση, τη λογοτεχνία, τη μουσική, το θέατρο και γενικά κάθε κλίσης και ενδιαφέροντος των μαθητών της πόλης. Η θεσμοθέτηση τιμητικών βραβείων θα μπορούσε να αποτελέσει ένα επιπλέον κίνητρο συμμετοχής, ειδικά στα πρώτα βήματα της πρωτοβουλίας.

  • Συνέχεια και διεύρυνση της  δυνατότητα να παρουσιάζουν, κατά προτεραιότητα, οι τοπικοί σύλλογοι το έργο τους στο Καλοκαιρινό Φεστιβάλ του Δήμου.
  • Δυνατότητα σε κάθε ερασιτεχνική ή σχολική ομάδα (θεατρική, μουσική κλπ) που υπάρχει στην πόλη να παρουσιάζει τη δουλειά της.
  • Ουσιαστική συμμετοχή και πολύπλευρη στήριξη των τοπικών συλλόγων στο σχεδιασμό και οργάνωση των εορταστικών εκδηλώσεων της πόλης στις γιορτές των Χριστουγέννων, Αποκριάς κλπ.

Τα ανοικτά σχολεία μορφωτικά κέντρα σε κάθε γειτονιά.

Έχουμε ήδη αναφερθεί στο θεσμό των ανοικτών σχολείων ως παράγοντα συνολικής αναβάθμισης της ζωής στις  γειτονιές της πόλης μας.

Υποστηρίζουμε ότι ο θεσμός αυτός θα μπορούσε να παίξει ενεργητικό ρόλο στο συνολικό σχεδιασμό της πολιτιστικής ανασυγκρότησής της.

Αξιοποιώντας και διευρύνοντας το σημερινό θεσμικό πλαίσιο ( Σχολικά Συμβούλια) ο Δήμος θα μπορούσε να στηρίξει, με την καθοριστική συμμετοχή των συλλόγων διδασκόντων, των συλλόγων  γονέων και τις μαθητικές κοινότητες, την  αξιοποίηση των υποδομών των σχολείων τις απογευματινές ώρες ώστε να φιλοξενούνται αποκεντρωμένα, δίπλα στις κατοικίες των πολιτών, σημαντικές υπηρεσίες και δράσεις.

Στους χώρους των σχολείων, τις απογευματινές ώρες, θα μπορούσε:

  • Να διευρυνθούν οι σχολικές δραστηριότητες που ήδη οργανώνουν οι σύλλογοι γονέων τα πρωινά του Σαββάτου.
  • Να φιλοξενούνται πρωτοβουλίες ενισχυτικής διδασκαλίας που ήδη οργανώνουν φορείς της πόλης μας.
  • Να οργανώνονται συμβουλευτικά σεμινάρια  για γονείς.
  • Να αξιοποιούνται από τους φορείς της πόλης ως χώροι συνάντησης, εκδηλώσεων αλλά και ως χώροι φιλοξενίας των δραστηριοτήτων τους (χορευτικές και θεατρικές ομάδες, ομάδες τεχνολογίας αιχμής κλπ.)
  • Να αξιοποιούνται για κάθε εθελοντική προσφορά. Χώροι φιλοξενίας κοινωνικών ιατρείων, εκμάθησης μουσικής, ζωγραφικής, σκακιού, ειδικών αθλημάτων και γενικά όλων των δραστηριοτήτων που εθελοντικές ομάδες πολιτών θέλουν και μπορούν να προσφέρουν στους συνδημότες μας.
  • Να αξιοποιηθούν ως χώροι ανταλλαγής γνώσεων και τεχνικών δεξιοτήτων μεταξύ των πολιτών. Ένας γεωπόνος μπορεί να παραδώσει στους γείτονες του μαθήματα φροντίδας των φυτών του κήπου, ένας γιατρός κανόνες δημόσιας υγιεινής και την ίδια στιγμή όλοι μαζί να αποκτήσουν στοιχειώδεις γνώσεις από τις εμπειρίες και δεξιότητες ενός άλλου επαγγελματία της γειτονιάς .
  • Θα μπορούσαν ακόμα να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και το κέφι των παππούδων και των γιαγιάδων μας, απόμαχων της δουλειάς όχι της ζωής, για να μεταφέρουν παλιά παιχνίδια και ιστορίες στα παιδιά μας, βρίσκοντας ένα νέο περιεχόμενο στη καθημερινή τους ενασχόληση.

Μια ολόκληρη μικρή τοπική κοινωνία μπορεί να μπει σε κίνηση αξιοποιώντας το κέφι, τη διάθεση δημιουργίας και προσφοράς. Μια μεγάλης σημασίας προσπάθεια νέας κοινωνικοποίησης που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος μας.

ΠΑΛΑΙ: Δημόσιος χώρος Πολιτισμού και αθλητισμού.

 Το ΠΑΛΑΙ παραμένει στην ιδιοκτησία της ΕΤΑΔ, η σύμβαση με το δήμο Γαλατσίου λήγει σε ένα χρόνο και ο κίνδυνος να οδηγηθεί ο χώρος σε ιδιωτικοποίηση παραμένει ισχυρός.

Το δίκαιο αίτημα να μεταβιβαστεί η αποκλειστική διαχείριση και η ιδιοκτησία ολόκληρου του χώρου στο Δήμο παραμένει επίκαιρο.

Για να αποκτήσει δύναμη αυτό το αίτημα πρέπει να συνοδεύεται με ένα σχέδιο αξιοποίησης του χώρου από τους δημότες του, όχι από τα επιχειρηματικά συμφέροντα που το έχουν βάλει στο στόχαστρο.

Σήμερα στο χώρο φιλοξενούνται κυρίως οι δραστηριότητες των αθλητικών συλλόγων της πόλης και ορισμένες δραστηριότητες του Δήμου ( γυμναστική γυναικών, γιόγκα, μαθήματα αγγειοπλαστικής, κοσμήματος κλπ). Όλες αυτές οι δραστηριότητες είναι καλές αλλά όχι αρκετές. Οι πολιτιστικές δραστηριότητες λείπουν εξ ολοκλήρου.

Οι προτάσεις μας:

  • Να εγκατασταθεί στο χώρο, με τις κατάλληλες μετατροπές, θεατρική και μουσική σκηνή που λείπει παντελώς από την πόλη.

Οι πολιτιστικοί σύλλογοι, ομάδες πολιτών, μαθητικά συγκροτήματα θα μπορούσαν να στεγάσουν στο ΠΑΛΑΙ τις θεατρικές ομάδες τους, τις χορωδίες και άλλες δραστηριότητες που σήμερα δεν έχουν χώρους να τις υποδεχτούν.

  • Να σχεδιαστούν οι εσωτερικοί χώροι του ΠΑΛΑΙ έτσι ώστε να μπορούν να φιλοξενήσουν τις έδρες των συλλόγων και των συλλογικοτήτων της πόλης

Θα εξασφαλιζόταν έτσι η δυνατότητα, σε όσους το ήθελαν, να συνεχίσουν την προσφορά τους στο τόπο μας απαλλαγμένοι από τα έξοδα ενοικίασης γραφείων.

  • Οι εξωτερικοί του ΠΑΛΑΙ χώροι να διαμορφωθούν κατάλληλα ώστε να μπορούν να φιλοξενήσουν αθλητικές δραστηριότητες των πολιτών που δεν είναι μέλη ομάδων.

Έτσι, περισσότεροι πολίτες όλων των ηλικιών θα μπορούσαν να αθληθούν χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να είναι μέλη συλλόγων αυξάνοντας παράλληλα την επισκεψιμότητα των δημοτών στο χώρο και αναδεικνύοντας τη σημασία του για την πόλη μας.

Συμπληρωματικές προτάσεις- ανάγκες που θα μπορούσε και θα έπρεπε να ενταχθούν στο νέο δημοτικό σχεδιασμό.  

  • Δημιουργίας δημοτικού ωδείουγια προσφορά μουσικής παιδείας σε όσους επιθυμούν αλλά και μουσικής ψυχαγωγίας στην πόλη. Στα πλαίσια του ανασυγκρότηση της Φιλαρμονικής του Δήμου.
  • Δημοτική βιβλιοθήκη και αναγνωστήριοεξοπλισμένη με ηλεκτρονικά μέσα. Συνεργασία με φορείς ώστε να αποκτηθεί ποιότητα αλλά και πλήθος τίτλων. Μελέτη και αντιμετώπιση των προβλημάτων στελέχωσης, και υποδομών .
  • Λειτουργία  Κινηματογραφικής Λέσχης και Δημοτικού κινηματογράφου. Αξιοποίηση των χώρων στο «Καμίνι» και στα Ανοικτά σχολεία.
  • Συνεργασία με τους φορείς της πόλης αλλά και τους ειδικούς συμπολίτες μας για τη συστηματική διοργάνωση εκδηλώσεωνμε θέμα τον πολιτισμό, συναυλίες, εκθέσεις εικαστικών- φωτογραφίας, θέατρο, θεματικές διαλέξεις-σεμινάρια.
  • Διοργάνωση , ενίσχυση λαϊκών δρώμενων εμπνευσμένων από την παράδοση ή και σύγχρονα. Αξιοποίηση του έργου και των εμπειριών των τοπικών συλλόγων αλλά και ομάδων πολιτών και συλλογικοτήτων που ασχολούνται με αυτά τα θέματα.

Δημοτικός αθλητισμός.

Ο αθλητισμός αποτελεί και αυτός στοιχείο πολιτισμού και κοινωνικοποίησης. Ο Δήμος οφείλει να ρίξει τη ματιά του και σε αυτόν τον τομέα.

Σήμερα ένα μεγάλος αριθμός παιδιών αθλούνται στο πλαίσιο των αθλητικών Συλλόγων της πόλης. Δυστυχώς, το μεγαλύτερο μέρος των παιδιών της πόλης δεν μπορούν να αθληθούν συστηματικά για οικονομικούς λόγους. Αν μάλιστα  συμπεριλάβουμε το σύνολο των πολιτών που θα ήθελαν να ασχοληθούν με τον ερασιτεχνικό αθλητισμό τότε οι ανάγκες είναι πολλαπλάσιες.

Ο δήμος μας διατηρεί ως σήμερα τμήματα γυμναστικής γυναικών. Πρόκειται για μια θετική πρωτοβουλία. Υποστηρίζουμε την ανάγκη να διευρυνθούν τα υπάρχοντα τμήματα και σε άλλες κατηγορίες πολιτών διευρύνοντας παράλληλα και το αντικείμενο μαθημάτων.  Υποστηρίζουμε την ανάγκη ενός σχεδίου που θα εξασφαλίζει το δικαίωμα στην άθληση σε κάθε πολίτη, για κάθε ηλικία  απαλλαγμένη από προαπαιτούμενα ταλέντου, μεγάλων ικανοτήτων, πρωταθλητισμού, χωρίς να χρειάζονται σύλλογοι και παράγοντες. Υποστηρίζουμε την ανάγκη ενός σχεδίου αθλητισμού για όλους ως προαπαιτούμενου καλής υγείας.