Φορτώνει

wait a moment

G magazine > Νέα > Σχολικός διαγωνισμός με θέμα την Ομορφοκκλησιά

Σχολικός διαγωνισμός με θέμα την Ομορφοκκλησιά

ΘΕΜΑ: Διαγωνισμός Κατασκευής με τίτλο «Ομορφοκκλησιά» για μαθητές των Νηπιαγωγείων, των Δημοτικών Σχολείων, των Γυμνασίων και των Λυκείων του Γαλατσίου.
Με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Φ13.1/167497/Δ2)

ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
1. Διαγωνισμός Κατασκευής με τίτλο « Ομορφοκκλησιά»
Σκοπός του διαγωνισμού είναι να γνωρίσουν οι μαθητές της πόλης μας το πιο σημαντικό μνημείο του Γαλατσίου.
2. Απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
3. Υπεύθυνος διοργάνωσης του διαγωνισμού είναι ο Δήμος Γαλατσίου, Τμήμα Παιδείας – Διά Βίου Μάθησης και Πολιτισμού – Αθλητισμού και Νέας Γενιάς, Αντιδήμαρχος Μάνος ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ, Αρχιμήδους 2 και Ιπποκράτους, 2102143415, elel.manos@gmail.com.
4. Η επιτροπή αξιολόγησης των έργων αποτελείται από τον Αντιδήμαρχο Παιδείας Μάνο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ, τους Προέδρους των Σχολικών Επιτροπών Α/βαθμιας και Β/βαθμιας Σκληράκη Γιάννη, Μπουγιούκα Ευάγγελο, τον Γενικό Γραμματέα του Δήμου Γαλατσίου Ευάγγελο Κυριαζόπουλο, τον εικαστικό Alessandro De Martino και την υπεύθυνη ζωγραφικής του Χώρου Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων του Δήμου Γαλατσίου Ελισάβετ Διονυσοπούλου.
5. Ο χρόνος διεξαγωγής του διαγωνισμού είναι η σχολική χρονιά 2018 – 2019. Καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης έργων: Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2019 (στο Τμήμα Παιδείας – υπεύθυνη υπάλληλος: Άννα Κασιέρη, 210 2143385, 210 2143415 – kasieri@galatsi.gr )
6. Οι κατασκευές θα αξιολογηθούν από την επιτροπή, θα δοθούν σε όλους τους συμμετέχοντες έπαινοι συμμετοχής και θα δοθούν 6 βραβεία στις 6 καλύτερες κατασκευές ανά βαθμίδα.
7. Κάθε μαθητής / τρια μπορεί να λάβει μέρος στο διαγωνισμό με μια συμμετοχή. Οι κατασκευές θα πρέπει να φτάσουν στο Τμήμα Παιδείας σε φυσική και σε ηλεκτρονική μορφή.
8. Η συμμετοχή των μαθητών /- τριών στον διαγωνισμό δεν θα έχει καμία οικονομική επιβάρυνση για τους ίδιους.
9. Ο Δήμος Γαλατσίου / Τμήμα Παιδείας αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του διαγωνισμού και θα διασφαλίσει τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών.
10. Η συμμετοχή των μαθητών/-τριών είναι προαιρετική και απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των γονέων και κηδεμόνων για τη συμμετοχή τους.
11. Ο διαγωνισμός θα υλοποιηθεί εντός ή εκτός του ωρολογίου προγράμματος.
12. Στο site του Δήμου Γαλατσίου (Ηλεκτρονική Πινακοθήκη – Φωτοθήκη) θα δημοσιευτούν όλες οι κατασκευές των μαθητών/-τριών καθώς και οι 6 νικητήριες. Επίσης, τα έργα θα εκτεθούν σε έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Καμίνι».
13. Θα ζητείται Υπεύθυνη Δήλωση από τον ασκούντα την επιμέλεια του μαθητή ή της μαθήτριας, ότι δέχεται να εκτεθεί ή να δημοσιευτεί το έργο του μαθητή ή της μαθήτριας σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης.
14. Σημειώνεται ότι, όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα, ισχύουν τα αναφερόμενα στο ν. 2121/1993 «Πνευματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» [ΦΕΚ 25, τ. Α΄, 04.03.1993].

Πληροφοριακό υλικό για το μνημείο:
Το παλαιό βυζαντινό εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου, που έχει το προσωνύμιο «Ομορφοκκλησιά» λόγω της χάρης και της κομψότητάς του (Εύμορφη Εκκλησιά – Όμορφη Εκκλησιά – Ομορφοκκλησιά), βρίσκεται στη λεωφόρο Βεΐκου, στο Γαλάτσι. Κτίστηκε το 12ο αιώνα πάνω στα λείψανα παλαιοχριστιανικής εκκλησίας, η οποία με τη σειρά της είχε κτιστεί πάνω σε λείψανα αρχαίου ναού. Πρόκειται για μικρό βυζαντινό ναό (10,52×11,12) αφιερωμένο στον Άγιο Γεώργιο, που ακολουθεί την αρχιτεκτονική της ελλαδικής σχολής. Είναι σταυρωτός με τρούλο, εγγεγραμμένος σε τετράγωνο, με παρεκκλήσιο στη νότια πλευρά και νάρθηκα στη δυτική. Στην ανατολική του όψη προβάλλουν δύο τρίπλευρες αψίδες∙ των Ιερών του κυρίως ναού και του παρεκκλησίου. Στο εσωτερικό του σώζονται αξιόλογες τοιχογραφίες που έχουν χρονολογηθεί στο β΄ μισό του 13ου αιώνα. Γύρω από το ναό έχουν βρεθεί αρχαία λείψανα του 5ου – 4ου αιώνα π.Χ., όπου υπήρχε αρχαίο νεκροταφείο. Από το 1921 η 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων έχει κηρύξει την Ομορφοκκλησιά διατηρητέο μνημείο.


Ο κομψός ναός του Αγ. Γεωργίου κατέστη γνωστός όχι μόνο στον χώρο των βυζαντινολόγων αλλά και των ζωγράφων, κυρίως από την παράσταση στον τρούλο του Παντοκράτορα, που διασώζεται σε αρκετά καλή κατάσταση, παρά τις κακουχίες που υπέστη στη διαδρομή των αιώνων. Ο Φώτης Κόντογλου, αντιγράφει, σε αρκετούς ναούς που αγιογραφεί, τη μορφή του και είναι αυτή η μορφή που προτείνει στο βιβλίο του ΕΚΦΡΑΣΗ, ως κατ’ εξοχήν αποδίδουσα τον Παντοκράτορα. Προφανώς, το έργο περίφημου ζωγράφου της εποχής, έχει, κατά παράδοξο τρόπο εκπληκτικές ομοιότητες με ένα έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου, γνωστού και ως ΕΙ Greco – προσωνύμιο της διαβίωσης και της καλλιτεχνικής του καριέρας στο Τολέδο της Ισπανίας. Πρόκειται για τον πίνακα «ο Ιππότης με το ξίφος» καθώς επίσης και άλλα έργα του κρητικού στην καταγωγή ζωγράφου (1541-1614).
Επισημαίνονται τα κοινά εικονογραφικά στοιχεία των δύο παραστάσεων και γίνεται
διερεύνηση κατά πόσον οι ομοιότητες αυτών έχουν κοινή προέλευση – δηλ. απ’ τον κορμό της Βυζαντινής εικονογραφίας.
Ακόμα, γίνεται προσπάθεια να απαντηθούν ερωτηματικά για μια πιθανή άφιξη του
Δομίνικου Θεοτοκόπουλου στην Ομορφοκκλησιά κατά την διάρκεια του ταξιδιού της μετανάστευσής του από την Κρήτη στη Βενετία – και ακολούθως στην Ισπανία – το καλοκαίρι του 1566 ή την άνοιξη του 1567.

ΕΙΚΟΣΤΟ ΠΕΜΠΤΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ (Αθήνα, 13, 14 καί 15 Μαΐου 2005)
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΚΑΔΙΑΡΗΣ
Ο ΙΠΠΟΤΗΣ ΜΕ ΤΟ ΞΙΦΟΣ ΚΙ Ο ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΩΡ ΤΗΣ ΟΜΟΡΦΟΚΚΛΗΣΙΑΣ

Μια υποθετική συνάντηση του Δομ. Θεοτοκόπουλου με τον άγνωστο ζωγράφο του Παντοκράτορα της Ομορφοκκλησιάς. Ο κομψός ναός του Αγ. Γεωργίου που βρίσκεται στα διοικητικά όρια των δήμων Γαλατσίου και Ν. Ιωνίας, γνωστός ως Ομορφοκκλησιά, κτίσμα του 12ου αιώνα, παλιότερα κατάγραφος από τοιχογραφίες του 13ou αιώνα, και εξής κατέστη γνωστός όχι μόνο στον χώρο των βυζαντινολόγων αλλά και των ζωγράφων, κυρίως από την παράσταση στον τρούλο του Παντοκράτορα, που διασώζεται σε αρκετά καλή κατάσταση, παρά τις κακουχίες που υπέστη στη διαδρομή των αιώνων. Ο Φώτης Κόντογλου, αντιγράφει, σε αρκετούς Ναούς που αγιογραφεί, τη μορφή του και είναι αυτή η μορφή που προτείνει στο βιβλίο του ΕΚΦΡΑΣΗ, ως κατ’ εξοχήν
αποδίδουσα τον Παντοκράτορα. Προφανώς, έργο περίφημου ζωγράφου της εποχής, έχει, κατά παράδοξο τρόπο εκπληκτικές ομοιότητες με ένα έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου, γνωστού και ως ΕΙ Greco – προσωνύμιο της διαβίωσης και της καλλιτεχνικής του καριέρας στο Τολέδο της Ισπανίας. Πρόκειται για τον πίνακα «ο Ιππότης με το ξίφος» καθώς επίσης και άλλα έργα του κρητικού στην καταγωγή ζωγράφου (1541-1614). Επισημαίνονται τα κοινά εικονογραφικά στοιχεία των δύο παραστάσεων και γίνεται διερεύνηση κατά πόσον οι ομοιότητες αυτών έχουν κοινή προέλευση – δηλ. απ’ τον κορμό της Βυζαντινής εικονογραφίας. Ακόμα, γίνεται προσπάθεια να απαντηθούν ερωτηματικά για μια πιθανή άφιξη του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου στην Ομορφοκκλησιά κατά την διάρκεια του ταξιδιού της μετανάστευσης του από την Κρήτη στη Βενετία – και ακολούθως στην Ισπανία – το
καλοκαίρι του 1566 ή την άνοιξη του 1567.

Υπάρχει πλούσιο υλικό στο Τμήμα Παιδείας, το οποίο μπορείτε να παραλάβετε με ένα
memory stick USB.

O Αντιδήμαρχος Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Πολιτισμού,
Αθλητισμού και Νέας Γενιάς Δήμου Γαλατσίου

Μάνος ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ